Podróże morskie

Choć większość mieszkańców świata Cantr koncentruje się na wyspach to tutaj podobnie jak w świecie realnym większość obszaru świata zajmują morza i oceany. Wiele postaci mimo czekających na morzu niewygód i ryzyka decyduje się zejść z twardego lądu i poświęcić swe życie morskim podróżom. Chcesz zostać kapitanem okrętu twego ukochanego miasta, sternikiem pirackiego statku albo kupcem handlującym na własny rachunek? Bez względu na to co planujesz jeśli chcesz skutecznie sterować okrętem to warto przeczytać ten poradnik.

Właściwe przygotowanie

Mając nowo zbudowany lub w inny sposób zdobyty statek na wybrzeżu, zanim oddalisz się nim choć o metr od brzegu, trzeba pamiętać o odpowiednim przygotowaniu. Ryb na morzu łowić się nie da, a jeść trzeba (to znaczy da się, ale trzeba mieć sieć rybacką). Dobrze też zabezpieczyć się przed zdarzeniami losowymi jak na przykład atak piratów czy konieczność powrotu bez możliwości uzupełnienia zapasów, ale tutaj nie ma żadnego przymusu. Jeśli wszystko co uznajesz za nonieczne zostało już zrobione to możesz w końcu wejść na okręt i skierować się ku bezkresnemu horyzontowi. Robi się to po prostu klikając przycisk [oddokuj] w zakładce miejsce podczas przebywania na tymże statku. W zależności od ukształtowania wybrzeża można oddokowywać w jednym lub większej liczbie kierunków.

Arkana nawigacji

Jesteśmy już na morzu, co można zauważyć na małej mapce widocznej w zakładce miejsce. Od razu do głowy przychodzi myśl: „Czy ta mapka nie mogłaby być większa?” Na szczeście jest to możliwe, jednak potrzebne są do tego konkretne przedmioty, o których wspomnę za chwilę.


W tej chwili twój statek nie porusza się, więc jest on przedstawiony jedynie jako pomarańczowa kropka na środku mapki. Ląd w zależności od typu terenu może mieć bardzo różne barwy, natomiast morza i jeziora można zawsze rozpoznać po niebiesko-błękitnym kolorze. Jeśli dysponujesz mapą to wygodnie jest kierować się do celu zgodnie z informacjami na niej zawartymi. Jeśli znajdujesz się w okolicach dotychczas niezbadanych to może być trochę trudniej. Gdy już zdecydujesz się na przykład płynąć w stronę prawego dolnego krańca mapy to możesz przejść do ustalenia tego kierunku. Przycisk [kontynuuj] służący do sterowania statkiem po morzu znaleźć można w zakładce miejsce.
UWAGA!
W Cantr północ jest po prawej stronie! Wszystkie inne kierunki także są obrócone o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara w stosunku do tych ze świata realnego.
Możesz teraz ustalić kierunek statku (w stopniach, o tym za chwilę), procentową prędkość i liczbę tur, przez które ma płynąć (0 oznacza płynięcie „w nieskończoność”).
Północ (czyli w prawo) to 0 i 360 stopni. Stopnie liczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara od północy, a więc 0 stopni to północ, 90 to wschód, 180 to południe, 270 to zachód a 360 to znów północ. Można wybierać zgodnie z potrzebami każdą z liczb całkowitych między 0 a 360, co daje dużą dowolność w sterowaniu okrętem.
Jeśli na przykład chcesz płynąć na północny wschód (czyli w dół w prawo) to w stopniowej skali odpowiada temu kurs 45 stopni.
Po ustawieniu danego kierunku na mapce zobaczysz kreskę za swoim statkiem, która symbolizuje kilwater.


Jako, że większość czynności w cantr wykonywana jest w systemie turowym to statek będzie poruszać się tylko o określonej godzinie (co cantryjską godzinę czyli co trzy godziny realne). Natychmiastowo mogą być wykonywane oddokowania, dokowania do innych statków oraz portów i wybrzeży jeśli znajdujemy się wystarczająco blisko.

Z powrotem na brzeg!

Jeśli dotarłeś do miejsca, gdzie chcesz się zatrzymać to należy do niego zadokować. Dokowanie odbywa się poprzez podpłynięcie wystarczająco blisko do portu lub wybrzeża (bezpośrednio do wybrzeża mogą dokować jedynie mniejsze statki) i wybranie stosownej opcji w dolnej części zakładki miejsce. Możemy także zadokować mniejszą jednostką do większej, o ile znajdujesz się dostatecznie blisko. Dokowanie może zająć do kilku tur pływania. Jeśli oddalony statek, do którego chcsz się przyłączyć porusza się szybciej to manerw dokowania prawdopodobnie zostanie przerwany. Szczegóły dotyczące tego jaki statek może dokować na wybrzeżu oraz jaki typ jednostki może dokować do innej jednostki znajdziesz na wiki.cantr.net.

Co z tą mapką?

Jak wcześniej wspomniałem możliwe jest powiększenie zasięgu wzroku swojej postaci, a zrobić można to teoretycznie bardzo prosto, choć w praktyce wymaga trochę pracy. Potrzebne jest posiadanie konkretnych przedmiotów takich jak: lornetka, luneta czy teleskop, który umożliwia nawet podwojenie zasięgu widzenia! Co oczywiste może to dać ogromną przewagę w przypadku morskich bitew a także jest niesamowitym ułatwieniem dla podróżników-kartografów, który pracowicie przygotowują mapy z małych wycinków.
Jest jeszcze jeden specjalny przedmiot przydatny głównie do nawigacji na morzu. Jest to sekstant. Potrafi on wskazać odległość a także współrzędne obecnego położenia względem wcześniej wybranego punktu. Z takim przedmiotem trudno jest się zgubić nawet w zupełnie nieznanych okolicach.
Każdego marynarza czasami (a nawet dość często) nachodzi myśl, że statek porusza się zbyt wolno. Jeśli nie chce pozbywać się swojej jednostki i inwestować w szybszy typ statku to na szczęście jest na to rada! Wystarczy zamontować na statku żagle. Potrafią one znacznie przyspieszyć prędkość statku a jeśli zależy ci na czasie i nie chcesz nigdy pozostać w tyle to są po prostu konieczne. Szczegółowe informacje jakie żagle można zamontować na jakim statku można znaleźć na wiki.cantr.net.
Inną rzeczą – a raczej budynkiem specjalnym – jest latarnia morska. Poza funkcją zwykłego budynku (o dość małej pojemności) może być także zauważona przez marynarzy na morzu, co może między innymi zachęcić ich do przybycia w dane miejsce. Osoby stojące na pokładzie widzą kierunek (w stopniach), w którym umiejscowiona jest wieża, odległość od nich oraz, jeśli są dostatecznie blisko, jej nazwę.
To wszystkie podstawowe informacje niezbędne do sterowania statkiem. Żeby zostać prawdziwym wilkiem morskim potrzeba długiej praktyki, ale wszystko przed tobą. Życzę pomyślnych wiatrów!
1602 wyświetleń 1 dzisiaj