Walka

Walka choć w odróżnieniu od wielu prymitywnych gier MMO nie jest sednem zabawy w Cantr to czasem pełnione zajęcie (bycie piratem) lub konieczność (obrona przed napaścią) zmuszają do podjęcia walki z przeciwnikiem. Nie należy stawać do boju nieprzygotowanym, a sprawą równie ważną, jeśli nie ważniejszą, od posiadania dobrej broni i tarczy jest znajomość dość oryginalnego i wbrew pozorom skomplikowanego systemu walki.
Zacznę od podstaw. Walka polega na zadawaniu obrażeń przeciwnikowi poprzez skorzystanie z opcji „atakuj tę osobę” dostępnej np. po kliknięciu na jej imię w zakładce „zdarzenia”. Twoja postać może atakować każdą inną postać raz dziennie. Możesz atakować nieograniczoną liczbę postaci w ciągu jednego dnia, jednak ze względu na wzrastające każdorazowo z tego powodu zmęczenie kolejne ataki będą coraz mniej skuteczne.
Wpływ na skuteczność ataku/obrony (gdy uderza kto inny) ma:
– poziom zmęczenia – im większe zmęczenie tym mniejsze obrażenia zadajesz/większe obrażenia otrzymujesz w przypadku trafionego ciosu
– poziom obrażeń – im bardziej ranny jesteś tym mniejsze obrażenia zadajesz/większe obrażenia otrzymujesz w przypadku trafionego ciosu
– użyta przy tym broń – naturalnie uderzanie kogoś pięściami może co najwyżej go zdenerwować a z pewnością nie pozbawi życia. Siłę ataku poszczególnych broni można znaleźć tutaj: http://wiki.cantr.net/index.php/Broń. Im większy atak tym większa szansa na trafienie i obrażenia zadane. Ważny jest też „współczynnik”, który określa jak ważna jest przy używaniu danej broni siła a jak umiejętność walki.
– siła i umiejętności walki – informacje do znalezienia na stronie własnej postaci (po kliknięciu kółka obok imienia postaci). Siłę można znaleźć u góry strony a umiejętność walki na liście niżej (uwaga, żeby zobaczyć tam swą umiejętność walki należy wcześniej zaatakować kogoś innego lub siebie). Procentowe znaczenie siły i umiejętności walki zależy od używanej broni (wyżej wspomniany „współczynnik”).
– siła ataku wybrana na stronie preferencji ataku. Jeśli wybierzesz siłę ataku na poziomie 0% to spoliczkujesz tę osobę, w innym razie zaatakujesz ją.
Należy pamiętać, że w większości cywilizowanych miejsc atak na innego człowieka jest surowo wzbroniony i może się zakończyć dość przykrymi konsekwencjami. Zwykle natomiast jest dozwolona obrona własna, więc w przypadku ataku nie należy zastanawiać się „czy?” tylko „jak najskuteczniej?” kontratakować. W dalszej części tekstu będę się skupiał raczej na metodach wybronienia się przed czyjąś agresją, ale mogą być równie dobrze stosowane do planowania ataków.

Skuteczna obrona

Jeśli ktoś cię zaatakował i na tym poprzestał, to nie jest źle, zwłaszcza jeśli posiadasz przy sobie żywność leczniczą. Przede wszystkim należy się obawiać przeciągnięcia do jakiegoś zamkniętego budynku, bo wydostanie się z takiej pułapki jest rzeczą trudną i czasochłonną. Przeciąganie to czynność wykonywana natychmiast po wzięciu w nim udziału przez odpowiednią liczbę odpowiednio silnych osób. Wpływ na skuteczność przeciągania/obrony przed nim mają:
– poziom zmęczenia – im większe zmęczenie tym trudniej ci kogoś przeciągnąć/trudniej bronić się przed przeciąganiem
– poziom obrażeń – im większe obrażenia tym trudniej ci kogoś przeciągnąć/trudniej bronić się przed przeciąganiem
– siła i umiejętności walki – im większe te współczynniki tym łatwiej ci przeciągnąć innych/trudniej bronić się przed przeciąganiem

Jak przeciągać innych?

Osoba rozpoczynająca przeciąganie klika na przycisk [wywlecz tę osobę] obok imienia danej postaci w zakładce ludzie. Następnie jeśli sama jest za słaba to do przeciągania mogą się przyłączyć kolejne osoby. Robią to poprzez kliknięcie przycisku [przyłącz się do projektu tej osoby] obok imienia postaci rozpoczynającej przeciąganie w zakładce ludzie.
Każda postać broni się przed wywlekaniem o połowę skuteczniej niż może przeciągać innych. Jeśli przeciągasz siebie samemu to wykonujesz 50% pracy potrzebnej do przeciągnięcia.
Aby sprawdzić ile procent przeciągania wykonałeś musisz wrócić na stronę wyboru postaci i tam zobaczyć ile procent widnieje obok imienia twojej postaci. Jeśli jesteś przeciągany to nie możesz sprawdzić postępu, możesz natomiast sprawdzić, czy ktoś cię przeciąga. Jak to zrobić? Wystarczy spróbować się przeciągnąć do jakiekolwiek dostępnego dla ciebie pomieszczenia. Jeśli będziesz mógł to zrobić to znaczy, że nikt cię nie przeciąga; jeśli pojawi się odpowiedni komunikat u góry ekranu to znaczy, że ktoś już cię przeciąga. Każdorazowa próba przeciągania dodaje 2% do zmęczenia twojej postaci.

Sztuki walki ciąg dalszy

Otóż wydostanie się z zamkniętego budynku (zakłając, że nie dysponujesz kluczem) wymaga posiadania łomu i wykonania próby wyłamywania zamka. Taka próba wymaga jednego dnia pracy nad projektem i daje 50 procent szans na zniszczenie zamka. Będąc zamknięta twoja postać praktycznie nie ma możliwości atakowania przeciwnika, który może wskakiwać codziennie na kilka sekund do twojego więzienia i bezkarnie zadawać kolejne ciosy. Nie muszę chyba dodawać, że to drastycznie utrudnia wygranie walki z takim przeciwnikiem. W przypadku zagrożenia przeciągnięciem gdy jesteś w odludnym miejscu najbezpieczniej jest spróbować uciekać, ponieważ podczas podróżowania przeciąganie jest niemożliwe, a być może uda się dotrzeć do kogoś, kto udzieli pomocy. Szczegóły dotyczące podróżowania można przeczytać w zakładce „podróż” na tej stronie. Uciekając na nogach lepiej, by przeciwnik nie posiadał pojazdu, bo mógłby nie dość, że poruszać się szybciej to jeszcze załadować do pojazdu na przykład leki. Jeśli uciekasz na piechotę przed piechurem to musisz wybrać idealną ilość noszonych przy sobie rzeczy połączoną z możliwie jak największą ilością trzymanych przy sobie leków. Mając mniej kilogramów na plecach osiągniesz większą prędkość niż goniący, a więc możesz wyprzedzić go o przynajmniej jedną godzinę marszu i w następnej lokacji momentalnie pobiec którąś drogą, co da pewne prawdopodobieństwo zgubienia pogoni.
Jeśli koniecznie musisz walczyć a zależy ci na przetrzymaniu jak największej liczby uderzeń to uderzaj jako drugi. Ta taktyka jest polecana w przypadku, gdy masz przy sobie leki. Dobry wojownik potrafi zadać nawet ponad 50% obrażeń, a każde uderzenie z całej siły zwiększa poziom zmęczenia o 15%. Używanie leków jest natychmiastowe a na zmniejszenie poziomu zmęczenia trzeba czekać (korzystanie z urządzeń wypoczynkowych jak np. krzesło czy łóżko znacznie przyspiesza ten proces).
Jeśli masz wsparcie to powiniście wszyscy uderzać jednocześnie tego samego przeciwnika, ponieważ wtedy obrażenia będą zmaksymalizowane a przeciwnik nie będzie miał szansy wyleczenia się i możliwe, że zginie od razu. To chyba dość oczywiste.

Na koniec mały trik – zapobieganie przeciąganiu

Będąc w pojeździe lub na pokładzie statku nikt z zewnątrz nie może cię stamtąd wyciągnąć, lecz możesz być dowolnie atakowany. Jeśli musisz pozostać w miejscu, do którego mają dostęp przeciwnicy a można stamtąd dostać się bezpośrednio do pojazdu/pomieszczenia, do którego tylko ty masz dostęp to można wykonać następującą sztuczkę: jako, że jedna osoba może być przeciągana tylko w jedną stronę to wystarczy zacząć przeciągać się do pomieszczenia, do którego nie mają szansy dostać się twoi przeciwnicy. W ten sposób przeciwnicy nie będą mogli cię przeciągnąć do pomieszczenia, do którego by chcieli a ty możesz obserwować wszytkie wydarzenia na placu. Mogą co najwyżej przyłączyć się do przeciągania i wciągnąć cię do miejsca, z którego na pewno cię już nie dostaną. Jeśli będziesz się przeciągać do ogólnodostępnego budynku to przeciwnicy będą mogli „pomóc ci” i przeciągnąć cię do tamtego pomieszczenia a następnie natychmiast przeciągnąć do miejsca, gdzie będą mogli spokojnie pozbawić cię życia. Wady tego rozwiązania są takie, że przeciwnicy będą mogli cię atakować a ty nie będziesz mógł brać udziału w żadnym projekcie.
Nie są to oczywiście wszystkie informacje sprawiające, że od razu staniesz się mistrzem taktyki. Ważniejsze od przeczytania takich teoretycznych rozważań jest zdobycie doświadczenia w prawdziwych walkach, które nierzadko są męczące i czasochłonne a czasami bardzo długie.
1518 wyświetleń 2 dzisiaj