Najważniejsza Zasada

co głosi i jaki jest jej sens?

Najważniejsza Zasada to główna reguła, której należy przestrzegać przy graniu w Cantr. W dużym skrócie głosi ona, iż każda z twoich postaci powinna być odrębna od wszystkich innych a jej wiedza być rozdzielona od wiedzy gracza (czyli ciebie :P) i od wiedzy innych twoich postaci. Nie wolno używać tzw. wiedzy OOC (out-of-character, czyli wiedzy pozapostaciowej) na korzyść którejkolwiek z twoich postaci podczas gry a ma to na celu wyrównanie szans wszystkich graczy i zachowanie klimatu oraz ciągłości świata. Na przykład jeśli twoja polskojęzyczna postać spotka po raz pierwszy postać mówiącą po angielsku to nie ma prawa znać tego języka nawet jeśli ty jako gracz władasz nim perfekcyjnie. Postać taka aby porozumieć się może korzystać jedynie z istniejących w grze słowników oraz metod komunikacji niewerbalnej (na przykład komunikowanie się na migi poprzez czynności w gwiazdkach lub obrazki).


Próba porozumienia się z przedstawicielami
innych języków może być świetną zabawą

Zabronione jest również współpracowanie między postaciami tego samego gracza – w pewnych przypadkach jest to dozwolone, jednakże każda taka sprawa jest rozpatrywana indywidualnie przez Players Department i zwyczajnie lepiej jest zapobiegać ryzyku wystąpienia takiej sytuacji. Całość jest dokładnie wytłumaczona na stronie rejestracji, więc aby się przesadnie nie powtarzać spróbuję raczej wytłumaczyć na przykładach dlaczego ta zasada jest potrzebna do komfortowej gry.

W większości innych gier wszystko co wiesz ty wie także twoja postać i nie ma w ogóle rozróżnienia między wiedzą twoją a wiedzą postaci. Cantr jako że stara się być dość wiernym rzeczywistości symulatorem społeczeństwa musi także zadbać o realistyczny system komunikacji i przenoszenia wiadomości z miejsca na miejsce. Budowa radionadajnika byłoby rzeczą bezużyteczną gdyby postacie mogły „telepatycznie” zdobywać wiedzę posiadaną przez inne postacie tego gracza. Bezużyteczne byłyby pojazdy produkowane dla kurierów a informacje przenosiłyby się w sposób przypadkowy z punktu widzenia gry.
Pomiędzy współpracującymi ze sobą postaciami różnych graczy zabroniona jest wymiana informacji i koordynowanie wspólnych działań poza grą jak przykład drobiazgowe planowanie pirackich akcji poprzez komunikatory internetowe czy rozmowy w świecie rzeczywistym. Choć wydaje się to być nieprawdopodobnie trudne do wykrycia to prędzej czy później któreś z działań zwraca uwagę Players Department, a tego typu działania są karane ze szczególną surowością. Nietrudno chyba zrozumieć przyczyny ostrego karania takich działań gdy zwróci się uwagę na niewyobrażalną przewagę i niemożność przewidzenia lub zapobiegnięcia na przykład jednoczesnemu atakowi pięciu postaci, które widząc się po raz pierwszy dokonują zamachu na nic niespodziewającego się przywódcę osady. Śmierć postaci w Cantr jest ostateczna i nieodwołalna, więc tego typu działania muszą być wyłapywane i karane.
Wydaje się, że gra zgodnie z tymi zasadami jest piekielnie trudnym zadaniem, lecz już po krótkim czasie można się do tych ograniczeń przyzwyczaić i z przyjemnością grać w Cantr bez korzystania z niedozwolonych źródeł informacji ;).
1763 wyświetleń 1 dzisiaj